Podľa čoho by sme mali vyberať deťom školskú tašku?
Pokiaľ hovoríme o školákoch na I. stupni, môžeme rozhodne doporučiť tašku, ktorá má pevný, rovný zadný diel a spevnený celý skelet. Doležité je symetrické uchytenie pomocou dostatočne širokých, futrovaných popruhov, ktoré stabilizujú optimálnu polohu na chrbte. Nezanedbateľná je aj výška tašky, dolný okraj by mal siahať do úrovne horného okraja panvovej kosti a taška by nemala byť príliš úzka a plandať zboka na bok. Pri symetrickom uchytení tašky na chrbte platia tieto zásady aj pre II. stupeň.Podľa mojej mienky je však ešte dôležitejšia váha samotnej tašky a rozloženie jej obsahu. V praxi sú predmety v taške uložené často neergonomicky, halabala a celková váha tašky je príliš veľká. Podľa platných noriem má byť hmotnosť prázdnej aktovky žiakov 1. stupňa maximálne 1 200 gramov a pre 2. stupeň uvádza norma pre výrobcov 1 400 gramov. Odporúčaná maximálna váha naloženej školskej tašky pre žiakov 1 a 2. ročníka je 2,5 kg, pre 3. a 4. ročník 3,5 kg, pre 5. a 6. ročník 4.5 kg a pre 7. a 9. ročník 5 kg.
Ktorý druh tašky odporúčate pre naše dieťa a prečo?
Optimálna školská taška by mala mať vyššie spomínané parametre. Asymetrické kufríkové riešenie nedoporučujeme. Netreba zabúdať ani na pravidlá bezpečnosti cestnej premávky - školská taška by mala mať reflexné prvky.Aké následky môže mať na chrbticu nášho dieťata nesprávny výber tašky?
Nesprávny typ školskej tašky s príliš veľká váha spôsobujú pokles ťažiska nadol, často pod úroveň pása. Dieťa sa následne snaží pôsobiť protiváhou hlavy, horných končatín, pliec a horného trupu, čo spôsobuje zaguľatenie ramien a odstávanie lopatiek. Dlhodobý dôsledok je potom chybné držanie tela s typickým predsunutím hlavy, skrátením prsných svalov, oslabením podlopatkových a brušných svalov a preťažením chrbtového svalstva.Aj keď sa hovorí, že za deformity chrbtice môžu ťažké školské tašky, zlé sedenie detí či nedostatok športu, v praxi je treba rozlišovať. Vždy je dôležité odlíšiť chybné držanie tela od skutočnej skoliózy. Chybné držanie tela má okolo 60 percent detí a na príčine je nekvalitná funkcia svalov. Ak analýzou zistíme, o aký typ sa jedná – dieťa sa napríklad hrbí, má ochabnuté určité svaly – a odstránime cvičením problém, chrbtica bude v poriadku. U skoliózy to takto nefunguje, moderná veda zatiaľ nevie pravú príčinu skoliózy. Skolióza je deformita chrbtice, často s nepredvídateľným priebehom, pričom jej zhoršovanie sa končí spolu s ukončením kostného rastu, čiže okolo 18. roku života. Navyše skolióza je nielen vychýlenie chrbtice do strany (buď vľavo alebo vpravo, najčastejšia je pravostranná hrudná krivka), ale ako sa chrbtica vychyľuje, zároveň rotujú aj stavce. Tým vzniká na jednej strane chrbta asymetrický val.
Ako by malo naše dieťa správne nosiť tašku, aby si nepoškodilo chrbát?
Zásady správneho nosenia školskej tašky vyplývajú z vyššie uvedených technických parametrov. Ak nie je možné mať jedny učebnice doma a jedny v škole, a tým znížiť hmotnosť tašky, zostáva iba dbať na symetrické uchytenie na pleciach a minimalizovať dobu denného nosenia.Rovnako je dôležité, aby aspoň raz za štvrťroka rodič skontroloval dieťatu chrbát. Ak sa dieťa vyzlečie do pol pása a predkloní sa do 90 stupňov, pri pohľade zozadu sa začínajúca skolióza môže prejaviť asymetrickým valom na jednej strane chrbta, či asymetriou driekového zárezu. Doporučujem aj robiť digitálne fotografie kvôli porovnaniu.